hardlopen-studentHardlopen is altijd al één van de meest beoefende sport in Nederland. En de laatste jaren is het steeds populairder geworden. Steeds meer mensen doen aan hardlopen en er worden steeds meer hardloop evenementen georganiseerd. Niet zo vreemd, omdat het heerlijk in de buitenlucht is en nog altijd een zeer effectieven trainingsvorming wanneer je je gewicht wilt beheersen of iets aan je conditie wilt doen. Hierbij enkele voordelen van hardlopen:

  • Het bevordert het mentale herstel, vermindert stress en geeft een betere ontspanning;
  • Het verbetert de conditie;
  • Vetpercentage daalt, de spiermassa neemt toe en het geeft een strakker lijf;
  • Verbetert de weerstand

Naast dat hardlopen veel voordelen heeft, is het ook meteen een erg blessuregevoelige sport vanwege de hoge lichamelijke belasting. Door de laagdrempeligheid gaan mensen vaak zonder goede begeleiding en met een schema van het internet aan de slag. Juist die groep loopt vaak tegen blessures aan.

Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Bekijk dit filmpje voor tips, adviezen en technieken om te beginnen met hardlopen:

Bij iedere stap bij hardlopen komt 3 tot 8 keer het lichaamsgewicht aan kracht op het landingsbeen. Bij een verkeerde looptechniek moeten deze krachten door de gewrichten en het skelet verwerkt worden. Hou daarom rekening mee met de volgende punten:

  • Zorg voor een goede en verantwoorde trainingsopbouw;
  • Een goede looptechniek
  • Luister naar je lichaam
  • Goede schoenen
  • Een warming-up en cooling-down

Bron: Dolichos

Hoewel hardlopen meestal puur als hobby wordt uitgeoefend, is het altijd leuk om je gelopen tijden bij te houden en te kijken of er vooruitgang zichtbaar is. Hiervoor heb je vele mogelijkheden om dat bij te houden. Op Looptijden.nl kun je gemakkelijk een app downloaden wat jouw hardloop prestaties bijhoud.