Bootcamp

Wat is bootcamp? Is bootcamp voor mij? Is bootcamp zwaar?

Bootcamp is het in teamverband sporten in de buitenlucht, waarbij je diverse oefeningen uitvoert, alleen, samen of met atributen zoals een bankje of gewichten. Bootcamp bestaat uit rek- en strekoefeningen, uitdagende spierversterkende oefeningen en conditie oefeningen. Bijvoorbeeld: opdrukken, rennen, optrekken maar ook springen, zig zag-en en meer…

Team

Doordat je in groepsverband traint, ontstaat er al snel een leuke, ontspannen sfeer. De teamgeest zorgt ervoor dat je net dat beetje extra geeft, of je nu individuele oefeningen doet of samenwerkt.

Niveaus

Veel mensen denken bij het woord ‘bootcamp’ al snel aan films waarin mensen keihard worden gedrild met zware oefeingen. In de sportwereld gaat Bootcamp er heel anders aan toe. Daar is het juist een moment van plezier en samen trainen waarbij je de oefeningen zo zwaar kan maken als je zelf wilt.

Doelen behalen

Met bootcamp kan je afvallen, sterker worden, aan je conditie werken etc. Het is vooral samen, leuke oefeningen doen, grenzen verleggen in de buitenlucht. Het kan natuurlijk ook binnen. Dit zie je echter niet heel vaak.

Enkele aanbieders Bootcamp

DNA Training Bootcamp Hoofddorp
Bootcamp Amsterdam

Voetbal

Voetbal is misschien wel één van de bekendste sporten ter wereld. Overal ter wereld word er wel gevoetbald, in de ene wereld deel is voetbal groter dan het ander maar over het algemeen is het een sport dat vrijwel overal gespeeld wordt. Doordat voetbal zo groot is zijn er ook vele toernooien op gebied van voetbal. Hieronder bespreken wij enkele grote toernooien:

Wereldwijd
Landenteams:

  • Wereldkampioenschap voetbal (WK)wk-brazilie
  • Na de Olympische Spelen het grootste sportevenement ter wereld, in betrokkenen, kijken, en belang. Vierjaarlijks. Voorronde met 200 landen van de FIFA. De beker heet ‘’Wereldbeker” (World Cup)
  • Confederations Cup
    Een toernooi tussen de kampioenen van de verschillende bonden die onder de FIFA vallen. Het wordt om de vier jaar gehouden.
  • Wereldkampioenschap voetbal onder 20
    Het belangrijkste jeugdvoetbaltoernooi ter wereld. Hier kunnen de voetballers van morgen vandaag hun kunnen vertonen. Scouts van over de hele wereld bekijken deze toernooien met grote belangstelling, om de nieuwe Maradona of Van Basten te scouten. Het toernooi wordt om de twee jaar gehouden.
  • Voetbaltoernooi van de Olympische Spelen
    Ook de spelen kennen een voetbaltoernooi. Omdat de FIFA haar grote toernooi wil beschermen geldt voor de Spelen een leeftijdsgrens van 23 jaar. Daardoor is dit toernooi beperkt in belang en grootte.

Clubteams:

  • Wereldbeker (voor clubteams)
    De winnaars van de Europese Champions League en de Zuid-Amerikaanse Copa Libertadores speelden tegen elkaar voor deze wereldbeker (2004 voor het laatst)
  • Wereldkampioenschap voetbal voor clubs
    Vervanger van de Intercontinetal Cup die werd gehouden tot 2004. Aan dit toernooi doen de kampioenen van de zes continentale voetbalbonden mee (Afrika, Azië, Oceanië, Noord- en Midden-Amerika, Zuid-Amerika, en Europa). De kampioenen van Europa en Zuid-Amerika stromen pas in de halve finales in. Prijs: Wereldbeker.

Europa:
Landenteams:

  • Europees kampioenschap voetbal
    Vierjaarlijks toernooi. Alle ruim vijftig leden (landen) van de Europese UEFA spelen in de grote kwalificatieronde. Eindtoernooi met 16 landen.

Clubteams:

  • champions-leagueChampions League
    Toernooi voor de beste clubs uit de beste voetballanden. Landen die langere tijd goed presteren, mogen tot vier teams inschrijven. Anders dan de titel zegt, kunnen dus ook niet-kampioenen deelnemen. Veruit de belangrijkste, want de moeilijkste, prijs voor een club en een speler. Winnaar speelt ook toernooi om de Wereldbeker voor clubteams. Prijs: de Beker met de grote oren, de ‘Europacup’.
  • Europa League
    Toernooi voor de teams van de tweede orde, na de Champions League-deelnemers. Ook de nationale bekerwinnaars (KNVB beker, Beker van België) doen hieraan mee, alsmede een gedeelte van de ploegen die in de Champions League zijn uitgeschakeld. Prijs: de Europa League Beker.
  • Europese Supercup
    Enkele wedstrijden tussen de winnaars van de Champions League en van EUFA Cup. Wordt gepseeld in augustus in Stade Louis II, Monaco.
  • Clericus Cup

Niet meer bestaande toernooien:

  • Europacup I voor Landskampioenen
    In 1991 overgegaan in de Champions League
  • Europacup II voor winnaars van de nationale beker (zoals de KNVB beker)
    In 2000 opgegaan in de UEFA Cup
  • Jaarbeursstedenbeker, Europacup III
    In 1971 voortgezet in de UEFA Cup.
  • UEFA Cup
    In 2009 voortgezet in de Europa League
  • UEFA Intertoto Cup
    In 2009 opgegaan in de Europa League
  • Mitropacup
    Bekercompetitie tussen de beste clubs van de landen van Midden-Europa

Bron: Wikipedia

Hardlopen

hardlopen-studentHardlopen is altijd al één van de meest beoefende sport in Nederland. En de laatste jaren is het steeds populairder geworden. Steeds meer mensen doen aan hardlopen en er worden steeds meer hardloop evenementen georganiseerd. Niet zo vreemd, omdat het heerlijk in de buitenlucht is en nog altijd een zeer effectieven trainingsvorming wanneer je je gewicht wilt beheersen of iets aan je conditie wilt doen. Hierbij enkele voordelen van hardlopen:

  • Het bevordert het mentale herstel, vermindert stress en geeft een betere ontspanning;
  • Het verbetert de conditie;
  • Vetpercentage daalt, de spiermassa neemt toe en het geeft een strakker lijf;
  • Verbetert de weerstand

Naast dat hardlopen veel voordelen heeft, is het ook meteen een erg blessuregevoelige sport vanwege de hoge lichamelijke belasting. Door de laagdrempeligheid gaan mensen vaak zonder goede begeleiding en met een schema van het internet aan de slag. Juist die groep loopt vaak tegen blessures aan.

Hardlopen is een blessuregevoelige sport. Bekijk dit filmpje voor tips, adviezen en technieken om te beginnen met hardlopen:

Bij iedere stap bij hardlopen komt 3 tot 8 keer het lichaamsgewicht aan kracht op het landingsbeen. Bij een verkeerde looptechniek moeten deze krachten door de gewrichten en het skelet verwerkt worden. Hou daarom rekening mee met de volgende punten:

  • Zorg voor een goede en verantwoorde trainingsopbouw;
  • Een goede looptechniek
  • Luister naar je lichaam
  • Goede schoenen
  • Een warming-up en cooling-down

Bron: Dolichos

Hoewel hardlopen meestal puur als hobby wordt uitgeoefend, is het altijd leuk om je gelopen tijden bij te houden en te kijken of er vooruitgang zichtbaar is. Hiervoor heb je vele mogelijkheden om dat bij te houden. Op Looptijden.nl kun je gemakkelijk een app downloaden wat jouw hardloop prestaties bijhoud.

Schaatsen

Elfstedentocht: De Elfstedentocht is een bijna 200 kilometer lange schaatstocht over natuurijs die wordt georganiseerd door de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden, dat opgericht was op 15 Januari 1909. Leeuwarden, de hoofdstad van Friesland, is vanouds de start- en aankomstplaats. De Elfstedentocht werd voor het eerst in 1909 gereden en wordt maximaal eenmaal per winter gehouden. De tocht kan alleen georganiseerd worden als de toestand van het ijs het toelaat. In totaal werd de tocht vijftien maal verreden. De laatste toch vond plaats in 1997.

Bekijk de video hieronder. Hierbij zijn deelnemers in gesprek over de beruchte elfstedentoch in 1963 ook wel de “hell van 63” genoemd:

De route loopt natuurlijk via de waterwegen. Hemelsbreed is de afstand van stad naar stad slechts 155 km. Dokkum, ook een stad, ligt een eind buiten de route – als men deze stad overslaat wordt de route ( via het ijs) minstens 50 km korter. Hieronder is een overzicht van het parcours met het aantal kilometers vanaf de startpunt.

Stad Afstand vanaf startpunt (km)
Leeuwarden (start)

0

Sneek

22

Ijlst

26

Sloten

40

Stavoren

66

Hindeloopen

77

Workum

86

Bolsward

99

Harlingen

116

Franeker

129

Dokkum

174

Leeuwarden (finish)

199

Bron: Wikipedia

In februari 2012 werd er gesproken over een mogelijkheid voor een eventuele 16e elfstedentochtElfstedentocht. Helaas werd dat afgeblazen omdat een groot deel van de route het ijs niet dik genoeg was.  Vrijwilligers in Friesland hadden destijds met man en macht geprobeerd de route schoon te vegen en het ijs zo goed mogelijk te krijgen.  De vereniging en alle vrijwilligers hadden alles uit de kast gehaald, maar helaas was de ijskwaliteit en te weinig ijs over de gehele route een zorgkind. Hierdoor had het Elfstedenbestuur geen andere keus, dan te besluiten de toch niet door te laten gaan.
Bron: http://www.elfstedentocht.nl/nl/

Januari 2013 lijkt het eindelijk realiteit. Waar

Fitness in Nederland

Fitness is razend populair in Nederland. Jaarlijks wordt door 3,1 miljoen mensen in Nederland fitness beoefend. Van de mensen die aan fitness doen is 63% vrouw en 37% man. De sport is vooral populair in de leeftijdsgroep 18-34 jaar.

Fitness is een breed begrip, het is een verzamelnaam voor verschillende activiteiten om ervoor te zorgen dat de sporter in een betere algehele conditie komt. Fitness kan beoefend worden in sportscholen, waarbij je je kunt richten op het verbeteren van kracht.

fitness-thuis

Daarnaast kan je ook richten op het verbeteren van het uithoudingsvermogen. Dit wordt ook wel cardiofitness genoemd, voorbeelden daarvan zijn de loopband, crosstrainer etc. Daarnaast worden groepslessen steeds populairder zoals spinning, zumba en yoga. De groepslessen richten zich op meerdere doelstellingen, waaronder de groei van spiermassa, verbetering van de conditie, vetverbranding, lenigheid, snelheid en coördinatie.

Thuis trainen

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van thuis trainen. Voordelen van thuis trainen:

  • Geen reistijd
  • Trainen wanneer het jouw uitkomt, geen last van openingstijden etc.
  • Geen maandelijkse kosten
  • Je traint in een privé omgeving, dus geen last van eventuele schaamte of dat een apparaat bezet is.

Daarnaast heeft thuis trainen ook zijn nadelen:

  • Je moet zelf alles aanschaffen, denk hierbij aan gewichten, loopband etc.
  • Geen gezelligheid van andere sporters
  • Beperkte mogelijkheden omdat je niet alles tot beschikking hebt
  • Motivatie is niet altijd aanwezig thuis
Bekijk ook deze video hieronder voor een goede fitness workuit wat thuis kan worden uitgevoerd!

Fitness en blessures

De kans op blessures tijdens fitness is vrij klein, maar dankzij de grote deelname leidt dit toch tot een groot aantal blessures  Jaarlijks lopen ruim 370.000 fitnessbeoefenaren blessures op, waarvan er 150.000 medisch behandeld worden. Wat betreft het aantal blessures komt fitness daarmee op een derde plaats na veldvoetbal en hardlopen.

Het blessurerisico bij fitness (1,4 blessure per 1.000 uur) is kleiner dan gemiddeld bij alle sporten (1,9 blessure per 1.000 uur). Fitness is daarmee één van de sporten met het laagste blessurerisico.

Iets meer dan de helft van de geblesseerden is vrouw (56%). Twee derde (67%) van de geblesseerden is tussen 25 en 55 jaar oud.

Bron: http://www.sportzorg.nl

Sport

Sport en beweging
Dat bewegen gezond is, is algemeen bekend. Toch beweegt bijna de helft van de Nederlanders onvoldoende.

Het TNO heeft een norm over gezond bewegen neergezet, de NNGB (Nederlandse norma gezond bewegen). Hierbij zijn de volgende normen vastgesteld:

  • Jongeren (4-17 jaar): dagelijks (zomer en winter één uur ten minste matig intensieve lichamelijke activiteit (5-8 MET)1, waarbij minimaal twee keer per week kracht-, lenigheid- en coordinatieoefeningen voor het verbeteren of handhaven van de lichamelijke fitheid.
  • Volwassenen (18-55 jaar): Dagelijks (zomer en winter) minstens een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit (4,5-6,5 MET), op minimaal vijf dagen per week.
  • Ouderen (55-plussers): Ten minste een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit (3-5 MET) op minimaal vijf en bij voorkeur alle dagen van de week (zomer en winter). Voor niet-actieven, zonder of met beperkingen, is elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging zinvol, onafhankelijk van intensiteit, duur, frequentie en type.

1 MET komt overeen met het energieverbruik van rustig zitten. 5 Met komt overeen met een energieverbruik van vijf maal dit rustmetabolisme. Bron:  TNO

Sport is leuk. Bekijk ook deze video hieronder voor de leukste, grappigste en de meest sexy foto’s die zijn genomen door perfecte timing.

Sporten is populair onder Nederlanders, maarliefst 71% van de mannen beoefent een sport en bij vrouwen is dit 66%, daarbij zijn solo sporten het populairst zoals fitness en dansen. Bij mannen is teamsport een stuk populairder dan bij vrouwen, dat komt voornamelijk dankzij voetbal.

10 populairste sporten voor mannen 10 populairste sporten voor vrouwen
  1. Fitness
  2. Voetbal
  3. Wielrennen
  4. Hardlopen
  5. Tennis
  6. Wandelsport
  7. Biljart/Snooker
  8. Zaalvoetbal
  9. Vecht- en verdedigingssport
  10. Squash
  1. Fitness
  2. Groeplessen op muziek
  3. Wandelsport
  4. Hardlopen/Joggen
  5. Danssport
  6. Wielrennen
  7. Tennis
  8. Hockey
  9. Voetbal
  10. Snooker

Bron: CBS

|