Diëten

De term dieet wordt vaak gebruikt voor mensen die willen afvallen, maar het is een veel breder begrip, namelijk mensen die moeten aankomen, een allergie hebben of om medische redenen anders moeten gaan eten  is ook een dieet.

Steeds meer mensen hebben overgewicht. Mensen worden nou eenmaal lui doordat technologie alles voor ons doet. Natuurlijk is het schuld niet alleen bij de technologie, maar ook bij fast foods restaurants die ons vetmesten  Een paar tips om niet (nog) meer aan te komen:

  • Eet gevarieerd en neem niet vet, suiker en alcohol.gezond-gevarieerd-eten
  • Eet vooral veel vezelrijke producten, zoals groente, fruit, volkorenbrood en aardappelen. Deze bevatten veel gezonde voedingsstoffen en zorgen voor een verzadigd gevoel.
  • Beweeg elke dag voldoende, 45 minuten tot een uur. Dat kan met sport, maar met een actieve leefstijl kom je al een heel eind. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaats van de lift, ga vaker fietsend naar je werk of boodschappen doen.

Het volgen van een dieet is een effectieve manier om (snel) gewicht te verliezen. Er zijn genoeg keuzes tussen verschillende diëten. Maar is een dieet echt zo goed voor je lichaam? Op korte termijn misschien wel omdat je er werkelijk gewicht mee kan verliezen, maar onder dit valt ook spiermassa! Daarnaast wordt de stofwisseling vertraagd, zodat je na het volgen van een dieet snel zult aankomen en verder heeft het volgen van een dieet zeer negatieve effecten op de gezondheid en de huid.

Het jojo-effect
Mocht je toch een dieet gaan volgen, zul je rekening moeten houden met het bekende jojo-effect. Bij een jojo-effect zijn er een aantal punten die invloed hebben op het afvallen:

  • Een lichaam zal de plotselinge verandering van het eetpatroon aangrijpen om over te gaan op het besparen van energie
  • Schade aan de gezondheid van je lichaam doordat je te eenzijdig eet en niet voldoende bouwstoffen binnenkrijgt
  • Een dieet werkt maar tijdelijk. Stop je ermee dan zul je snel terugvallen in oude gewoontes en snel weer het oude gewicht bereiken of je wordt zelfs zwaarder.

Bekijk ook deze video om snel af te vallen en toch de jojo-effect te voorkomen:

Het is een feit dat tegenwoordig steeds meer mensen overgewicht hebben. Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar één van de belangrijkste oorzaken is wel de moderne voeding, wat veel vet bevat. Een andere grote oorzaak is dat we tegenwoordig in een 24-uurs economie leven en niet voldoende tijd hebben om gezond en verantwoord te eten. Op elke hoek van de straat wordt wel een ongezond alternatief aangeboden.

Het aanpassen van voedingsgewoonten is erg belangrijk voor een beter en gezonder leven. De volgende tips zorgen ervoor dat je nu minder snel zal aankomen:

  • Eet gevarieerd
  • Probeer zoveel mogelijk vette en zoette eten te vermijden
  • Drink voldoende, het liefst water

Afbeelding: plazilla.com

Hoe krijg je mooie slanke benen?

Dit zijn de 10 tips voor slanke en mooie benen:

  • Tip 1: Bouw het rustig op
    Het kost veel tijd en energie om mooie en slanke benen te krijgen. Leer jezelf om rustig te blijven als het even tegen zit en hou je doel op de lange termijn in gedachten. Als je het rustig opbouwt zijn de veranderingen blijvend en voor je gevoel is het dan ook veel minder werk.

Zeker als je niet vaak sport en altijd zo snel mogelijk wilt afvallen is dit een belangrijke tip. Je lichaam houdt van langzame veranderingen. Te snel willen gaan is vaak ongezond en je krijgt bovendien onrealistisch verwachtingen. Daardoor raak je gedemotiveerd om verder te gaan en je zult veel sneller afhaken. Langzaam ombouwen dus!

  • Tip 2: Varieer veel
    Doe veel verschillende oefeningen om benen-oefeningenervoor te zorgen dat je lichaam niet went aan bepaalde trainingen die je doet om je benen slank en mooi te krijgen. Zes weken dezelfde serie oefeningen doen is de maximale periode, daarna moet je andere oefeningen gaan doen om het beste resultaat te kunnen halen.
  • Tip 3: Gebruik zware gewichten
    Heel veel vrouwen zijn bang om zware gewichten te gebruiken omdat ze denken dat ze er gelijk zo uit zullen zien als een Roemeense discuswerpster genaamd Olga met enorm gespierde benen. Toch klopt dit beeld niet, want zware gewichten zijn juist heel goed om mooie en slanke benen te krijgen die elegant en vrouwelijk zijn. Vergeet dus deze klassieke fitness mythe en doe alle oefeningen een tandje zwaarder als je kunt!
  • Tip 4: Heuveltje op, heuveltje af
    Als je pech hebt woon je ergens midden in de polder en is de grootste heuvel een slootwal, maar voor iedereen slanke-benen ie wel heuvels in de buurt heeft: ren er regelmatig tegenop! Het is een geweldige oefening voor je hele onderlichaam, ook al is het wel erg zwaar. Gelukkig mag je ook weer naar beneden als je boven bent, dus hopelijk kan die gedachte je naar de top helpen.

Als je het een aantal keren per week doet, en ook hiervoor geldt dat je rustig aan moet beginnen, dan zul je zien dat je na een paar weken al snel tien keer zo vaak op en neer kunt (als je in Limburg woont en een halve berg beklimt, dan mag je dat getal delen door drie  )

  • Tip 5: Leer om goed te eten
    Als je gewend bent om vooral op een strikt dieet te gaan als je dunner wilt worden, dan is deze tip heel belangrijk. Heel veel vrouwen gaan namelijk te weinig eten als ze ook veel sporten. Dit komt omdat ze veel motivatie hebben om een mooi lichaam te krijgen en dus denken dat gezond eten ook gelijk weinig eten betekent.
Bekijk ook deze video voor thuis oefeningen voor slanke benen:

Als je voor mooie en slanke benen gaat moet je juist erg goed en vooral genoeg eten. Strak in je vel zitten betekent dat je moet werken aan je spiermassa, maar zonder de goede voeding kan je lichaam die spieren niet maken. Let dus goed op dat je voldoende fruit en groente binnen krijgt, maar vooral ook veel vezels (complexe koolhydraten) en eiwitten. Over de eiwitten lees je meer bij tip 9. Ook kun je meer lezen over deze voedingsstoffen bij de gerelateerde artikelen onderaan dit artikel.

  • Tip 6: Drink veel water
    Dit punt komt in bijna alle tip-lijstjes wel voor. Of het nu gaat om afvallen of om mooie en slanke benen: genoeg water drinken is belangrijk. Drink minimaal 1,5 liter en in kleine slokjes verdeelt over de hele dag.
  • Tip 7: Doe alle oefeningen l-a-n-g-z-a-a-m
    Veel te vaak zie ik mensen in de sportschool die de oefeningen veel te snel uitvoeren. Helemaal als je wilt werken aan je spiermassa om slanke en mooie benen te krijgen moet je de oefeningen langzaam doen. Een goede regel voor krachttraining is 1 seconde heen en 3 seconden terug. Zo komen er hele kleine scheurtjes in je spierweefsel en dat is precies wat je wilt. Je lichaam versterkt deze scheurtjes namelijk als ze worden gerepareerd en dan worden de spieren van betere kwaliteit.
  • Tip 8: Rekken
    Rekken is een belangrijk onderdeel van de oefeningen die je kunt doen om mooie en slanke benen te krijgen. Door te rekken herstellen je spieren namelijk sneller. Als je overigens spierpijn hebt dan moet je geen krachttraining doen. Cardio training kan wel als je spierpijn hebt, als het maar niet te intens is.
  • Tip 9: Eet veel eiwitten
    Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen voor je spieren. Eet daarom zeer regelmatig kip, kalkoen, eieren, melk (liefst soja) en vis. Zonder eiwitten kan je lichaam geen spieren maken, dus vergeet deze tip niet als mooie en slanke benen krijgen je doel is.
  • Tip 10: Blijf in beweging!blijven-bewegen
    De mooiste benen zijn vaak in beweging. Je kunt erg veel oefeningen doen naast fitness die leuk zijn om te doen, zoals Tai Bo, spinnen, cardio en nog veel meer. Vaak worden er enorm veel verschillende groepstrainingen gegeven bij de sportschool, en daar zit ongetwijfeld iets tussen dat jij leuk vindt om te doen, maar je kunt natuurlijk ook op dansles gaan! Naast een mooi, strak en slank lichaam zul je bovendien veel nieuwe mensen ontmoeten. Het is goed voor je zelfvertrouwen en helpt ook goed tegen verlegenheid, mocht je hier last van hebben.

Tot zover de 10 tips voor slanke en mooie benen! Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kun je altijd een reactie achterlaten hieronder. Veel succes!

Bron
Afbeelding: gezondenzo.net
denationalegezondheidsbeurs.nl

Hoe krijg je een platte buik?

Hoe vaak en hoe lang moet cardio/duur training doen voor een platte buik?

2 a 3 keer per week aan duurtraining doen is wel een must om voor het afvallen en vet te verbranden. Hoelang en met welke intensiteit de duur training moet duren is afhankelijk van je eigen gezondheid en fysieke fitheid. Maar een minimaal 30 minuten per training aan duur training is wel een voorwaarde. Zorg er voor dat je altijd een dag rust houdt tussen de duurtraining om zo voldoende te herstellen.

strakke-buik

Hoe vaak moet buikspieroefeningen doen voor een platte buik?
Doordat je buikspieren gaat trainen worden deze steviger en strakker. De buikspieren gaan dus minder hangen en je krijgt hierdoor een platte buik. Wil je een platte buik krijgen door buikspier oefeningen, zul je minimaal 2 a3 keer per week buikspieroefeningen moeten doen. Als je dit 15 minuutjes per training doet zul je snel resultaat krijgen en zien. Een voordeel van het toenemen van je spiermassa is dat ook je stofwisseling hoger wordt waardoor je in rust ook een hogere verbranding krijgt. Dat is ook weer voordelig bij het afvallen. En het creëren van een platte buik. Probeer tussen elke buikspier training een dag rust in plannen zodat de buikspieren kunnen herstellen en je een optimaal rendement haalt om een platte buik te krijgen.

Er zijn verschillende workouts, oefeningen en trainingsschema’sdie helpen bij het afvallen en het creëren van een platte buik.

Bekijk de video hieronder voor buikspier oefeningen:

Voorbeeld weekplanning voor het krijgen van een platte buik en voor het afvallen:

Maandag – buikspier training
Dinsdag – cardio/duurtraining
Woensdag- buikspier training
Donderdag – cardio/duur training
Vrijdag – buikspier training
Zaterdag – eventueel nog een duur training

Gezond eten en bewegen is eigenlijk een lifestyle om het gewenste resultaat te krijgen en zeker ook om het gewenste resultaat te behouden. Kortom gezond eten en slim bewegen is erg belangrijk om een platte buik te krijgen en een voorwaarde voor het afvallen.

PAS OP!

Honger jezelf niet uit! Je mag af en toe natuurlijk wel een snack, maar niet teveel!

Afbeelding: leeftijdlozeschoonheid.nl

Gezond eetpatroon

Een gezond eetpatroon zorgt voor betere studieresultaten!!

Dat gezonde voeding met de juiste voedingsstoffen en variatie belangrijk is om gezond te blijven is alom bekend. Maar door er een gezond eetpatroon op na te houden kan je ook beter denken en onthouden.

Je lichaam haalt uit de dagelijkse voeding de nodige voedingsstoffen die je energie geven engezond-afvallen zorgen voor herstel en opbouw van de spieren. Maar het bevat ook voedingsstoffen die ervoor zorgen dat de prikkels in je hersenen goed geleid worden. Het lichaam haalt deze voedingsstoffen onder andere uit vitaminen, mineralen en bepaalde aminozuren. Het is belangrijk dat je lichaam deze voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt om optimaal te kunnen blijven functioneren.

Als je optimaal wilt presteren en goede studieresultaten wilt halen helpt het om regelmatig en gezond te eten en voldoende niet gezoete dranken te drinken. Als je last hebt van een dip in de dag, probeer dat te voorkomen door een extra eetmoment in te lassen in je dagritme. Veel mensen presteren beter door tussen de lunch en avondmaaltijd een stuk fruit te eten rond 15 uur. Dit om de bekende dip rond 16 uur te voorkomen.

Regelmatig eetpatroon
Door regelmatig te eten geeft je je lichaam een constante afgifte van energie- en bouwstoffen. Hiermee wordt je lichaam goed onderhouden. Mensen die onregelmatig eten hebben vaker last van een dip en zijn vatbaarder om ziek te worden. Het lichaam moet namelijk meer moeite doen om met pieken en dalen de voedingsstoffen uit de voeding te halen.

Vermijd stimulerende middelen
Tegenwoordig worden er veel energy-booster achtige dranken genomen om goed geconcentreerd te kunnen blijven werken. Groot nadeel aan deze dranken is dat ze veel suikers bevatten en cafeïne. Bij regelmatige inname van deze dranken heb je steeds meer nodig om het nog effect te laten hebben. Probeer daarom deze dranken links te laten liggen als je het voor dit doel gebruikt. En wees je ervan bewust dat deze dranken ook zeer slecht voor het gebit zijn en echt dikmakers, zekers als je er aanleg voor hebt.

Supplementen voor betere prestaties
Als je er niet zeker van bent of je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt, kies dan voor een stukje zekerheid door een goede multivitaminen te nemen. Hierdoor krijg je sowieso voldoende binnen, ook op die dagen dat je een keer minder gezond eet. Naast het trainen van het geheugen kan je ook je geheugen verbeteren met supplementen. Deze natuurlijke supplementen zijn een aanvulling op je dagelijkse voeding en helpen je optimaal te presteren.

Afbeelding: gezonder-afvallen.nl

Gezond afvallen

Natuurlijk wilt iedereen het gewenste gewicht behalen. Niemand is perfect maar het is wel zo fijn om zo dicht mogelijk bij perfect in de buurt te komen! Dikke buik weg? Dikke dijen weg? Dikke slappe armen weg? Het kan allemaal! Als je er maar in gelooft en alles op het spel begint te zetten. Om te beginnen geen vetten meer! Hoe je gezond kan afvallen zie je onderaan in de volgende kolommen.

test hier jou MBI voordat je wilt beginnen met afvallen, misschien is het wel helemaal niet nodig!

Hoe val je gezond af?
Op een verantwoorde manier afvallen kan met de volgende 7 stappen:

1. Bepaal of jij wel moet afvallen. Dit doe je door hier je BMI en middelomtrek te berekenen.
2. Vraag je af of dit voor jou wel het juiste moment is om af te vallen. Afvallen kost namelijk veel aandacht en doorzettingsvermogen. En soms is het niet goed voor je gezondheid. Ga niet afvallen als je: zwanger bent; borstvoeding geeft; ouder bent dan 70; er emotioneel nog niet aan toe bent, bijvoorbeeld omdat je erg verdrietig bent of stress hebt.
3. Probeer geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet gezond. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden.
4. Eet minder en gezonder dan je nu doet. Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. gezond-afvallenMannen hebben gemiddeld 2500 kilocalorieën per dag nodig, vrouwen 2000. Probeer als je afvalt uit te gaan van 1800 kilocalorieën per dag voor mannen en 1500 voor vrouwen.

Minder eten lukt pas als je op regelmatige tijden rustig en met aandacht eet. Neem dus goed de tijd voor ontbijt, lunch en avondmaaltijd, en probeer minder vaak en minder veel tussendoor te eten.
5. Neem vooral niet te vaak producten met veel:

6. Blijf gevarieerd eten of begin daarmee. Zo krijg je, ook als je afvalt, genoeg onmisbare stoffen binnen. Blijf dus eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf.
7. Beweeg meer. Bewegen helpt calorieën te verbranden, maar helpt ook om een dieet beter vol te houden en om na het afvallen op gewicht te blijven. Hoe meer spierweefsel je kweekt, des te meer calorieën je verbrandt.

Voordelen voor de gezondheid
Met een dieet kun je afvallen en daarmee overgewicht verminderen. Tegelijkertijd neemt dan het risico op chronischeziekten zoals hart- en vaatziekten af.

Bekijk ook deze video hieronder voor alle geheimen van gezond afvallen:

Gezondheidsrisico’s
Als een dieet minder dan 1200 kilocalorieën per dag levert, kun je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, zoals vezels,eiwittenvitamines en mineralen.

Na overleg met een diëtist kan het in individuele gevallen nodig blijken om toch een dieet met minder calorieën te volgen. Dan is het wel belangrijk om dit aan te vullen met een multivitaminepreparaat dat één keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van alle vitamines en mineralen bevat.

Daarnaast is het belangrijk dat het dieet voldoende groente enfruit bevat: daar zitten meer onmisbare stoffen in dan alleen vitamines en mineralen.

Afbeelding: aankomen-afvallen

Gezondheid

Een goede gezondheid is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen studeren. Als je lekker in je vel zit heb je een grotere concentratie voor wat je wilt leren. Ook blijft het geleerde langer in je hoofd zitten. Hier volgen een paar tips voor een goede gezondheid:

Je lichaam heeft behoefte aan regelmaat.
In je lichaam spelen zich honderdduizenden processen af die gebaseerd zijn op regelmaat. Deze processen kunnen verstoord worden, waardoor je minder goed functioneert  Je kan denken aan je dag- en nachtritme, eetmomenten (ontbijt, lunch, diner), kwaliteit van de voeding en lichamelijke activiteit. Als één van deze processen uit balans is, ben je minder fit. Het gevolg is dat je minder goed functioneert.

Bekijk ook hier meer over Gezondheid 2.0

Creëer de juiste studeeromgeving
Zorg dat je in een omgeving zit waar je niet wordt afgeleid door je omgeving. In een drukke
studenten-rust-omgevingkroeg of een luidruchtige winkelstraat zie je niemand studeren. Thuis kan je bijvoorbeeld denken aan een opgeruimd bureau of een aparte studeerkamer. Zet bij voorkeur de radio uit (reclameboodschappen leiden af). Uit onderzoek blijkt dat je de leerstof het beste reproduceert in de houding waarin je deze leert. Dus leer je altijd op bed, dan zal je het tentamen of de toets het beste maken… op bed! Helaas pindakaas staan er op school geen bedden. Studeer aan een bureau en let op je ergonomie (houding). Wissel intensief leren af met een korte pauze, net zoals de colleges of lessen op school. Bij een goede gezondheid is je concentratieboog rond de 40 minuten, neem hierna een korte pauze van 10 minuten.

Begin op tijd, je lichaam kan geen enorme blokken informatie verwerken. Steeds meer onderzoek wijst erop dat je pas informatie onthoudt na een goede nachtrust. Tijdens je slaap ‘schrijft’ het korte termijngeheugen informatie naar het lange termijngeheugen. Probeer dus niet alles 1 dag voor het tentamen te leren, dat gaat gegarandeerd fout. Maak een planning en houd je eraan.

Interessante links voor meer informatie over gezondheid:
Gezondheid.plein.nl
Gezondheid.nl

|