Een gezonde voeding is de basis voor een goede gezondheid. Ludwig Feuerbach (filosoof) zei ooit: “Je bent wat je eet”. De mens is opgebouwd uit de grondstoffen die hij binnenkrijgt via zijn voeding.

Voeding is onder te verdelen in koolhydraten, eiwitten en vetten.

koolhydraten-dieetKoolhydraten
In een uitgebalanceerde voeding leveren koolhydraten minstens veertig procent van de hoeveelheid energie die een mens dagelijks nodig heeft. Koolhydraten zijn de brandstof voor onze hersenen en spieren. Een tekort komt alleen voor bij speciale dieten of in bijzondere situaties. Een tekort aan koolhydraten leidt tot een slechte adem, vermoeidheidsverschijnselen en concentratiestoornissen. Op den duur leidt een tekort aan koolhydraten tot afbraak van spierweefsel.

Eiwitten
Eiwitten zijn van belang voor de opbouw en het in stand houden van het lichaam. De hoeveelheid eiwit die nodig is hangt af van het lichaamsgewicht. Per kilogram lichaamsgewicht is dat voor jongeren 0,9 gram en voor volwassenen 0,8 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Jongeren hebben om te groeien namelijk wat meer nodig. In een gezonde voeding komt het erop neer dat eiwitten tien tot vijftien procent leveren van de benodigde energie.

Vetten
Vet is een bron van energie (calorieën), vitamine A, D en E en essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Bij een gezond eetpatroon komt tussen de twintig en veertig procent van de calorieën uit vet. Vet komt voor in verschillende varianten. Belangrijk is te kiezen voor producten met zo min mogelijk verzadigd vet (verzadigd = verkeerd). Onverzadigd vet is het goede vet (onverzadigd = okay) en helpt het cholesterolgehalte te verbeteren. Transvet is het allerslechtste vet, dit is vet dat door levensmiddelenfabrikanten is bewerkt, zodat het beter te verwerken is (maar veel ongezonder is!). Van de ongezonde vetten (verzadigd- en transvet) gaat je cholesterolgehalte omhoog en loop je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

“Eet twee ons groente en 2 stuks fruit”groenten-fruit
Vitamines en mineralen zijn voedingsstoffen die nodig zijn om het menselijk lichaam goed te laten functioneren. Ze leveren geen energie, maar zijn onmisbaar voor de groei, het onderhoud en het functioneren van het lichaam. Het lichaam heeft slechts kleine hoeveelheden vitamines en mineralen nodig. Het gaat om milligrammen (afgekort mg, een duizendste van een gram) of zelfs microgrammen (een duizendste van een milligram). Bij een evenwichtig eetpatroon is de hoeveelheid vitamines en mineralen in de voeding voldoende. Normaal gesproken hebben alleen kinderen tot 4 jaar en zwangere vrouwen behoefte aan een supplement van bepaalde vitaminen en mineralen. Als iemand toch kiest voor extra vitamines, als aanvulling op de gebruikelijke voeding, wordt geadviseerd een multivitaminepreparaat te gebruiken met gehaltes per vitamine tot circa één maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Dit niveau van extra vitaminetoevoeging levert geen gevaar op voor een ongewenste te hoge inneming, ook niet bij langdurig gebruik. Let altijd op met wat je eet, verkeerd gebruik van aanvullende supplementen, kan giftig zijn!

Raadpleeg de onafhankelijke website over voeding voor meer informatie:

Voedingscentrum

Elke Nederlander kan met vragen over gezond en veilig eten terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om consumenten wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit.

Afbeeldingen: nl.123rf en buildmybody.nl